Rozeklané vápencové štíty masivu Wilder Kaiser (Divoký císař) patří spolu s mírným, severněji položeným Zahmer Kaiser do pohoří Kaiseregbirge. Nejvyšší Ellmauer Halt (2342 m) není žádný velikán, zato nabízí hromadu vápencových lezeckých terénů.

Vyrážíme na jednu pěknou dlouhou hřebenovku zakončenou u vrcholového kříže nejvyšší hory celého Kaisergebirge. Hřeben Kopftörlgrat vede na Ellmauer Halt od východu, ze sedla Kopftörl (2040 m). Lezecký terén je hodnocen maximálně 4- UIAA. Většinou se pohybujeme do obtížnosti 3, ale důležitá je orientace, abychom se v těchto číslech udrželi.

Hodit se vám bude

Přechod Hřebenů – Kam Vyrazit A Na Co Si Dát Pozor?

Přijíždíme přes Kufstein a Elmau z jižní strany pohoří, abychom zaparkovali u restaurace Wochenbrunneralm (1070 m). Odsud je to necelou hodinku stoupání ke Gruttenhütte (1620 m), patřící německému Alpenvereinu. Cesta je dobře značená a těsně pod chatou se nad lesem otevřou výhledy.

Další hodinku zabere výstup do sedla Kopftörl. Turistická trasa prochází na sever k chatě Stripsenjochhaus. Sedlo odděluje Ellmauer halt, k němuž polezeme dlouhým hřebenem a Vordere Karlspitze, jež necháváme za zády. Vydáváme se směrem západním a celou tu parádu máme před sebou.

Začátek je poměrně chodecký terén po jižní, tedy levé straně hřebene. Protáhneme se podél ocelového lana mezi skalní věží a její drobnou sousedkou a jsme na hřebeni. Brzy se začínáme raději jistit a nedlouho poté přichází první otazníky, kudy vlastně cesta vede. Několikrát si podle topa myslíme, že už musíme být mnohem dál a pak přijde zjištění, že jsme celkem na začátku.

Občas je to trochu nahoru a dolů, ale pořád kupředu. Před krátkým úsekem slézání trojkovým traverzem se protahujeme mezi skalou a balvanem, co poslouží jako štand. Mezera je tak úzká, že musíme sundat batohy a na pár kroků je držet rukama nad hlavou.

Postupně se dostáváme přes Leuchsturm (2270 m) a Kapuzenturm (2280 m) až na samotný vrchol. U kříže se potkáme s několika dvojičkami, co přišli ferratou. Než k ní sejdeme, projdeme kolem břevěné budky, krčící se pod převisem. Nouzová dřevěná chatka Babenstuberhütte stojí těsně pod vrcholem ve výšce 2300 m a uvnitř najdeme jen lavice. Voda nikde kolem není.

Gamsänger klettertsteig je ferrata značená B/C a vede od sedla Rote-Rinn-Scharte (2100 m) z jihu na úpatí hřebene, jež jsme před pár hodinami lezli. Po zbytcích sněvrchol Ellmauer Halt. Ten se dá přejít a sestoupit na druhou stranu klettersteigem Kaiserschützensteig o stejné obtížnosti.

My míříme na jih přes ocelové stupně na stěně Jägerwand a dlouhým traverzem po jižním hu a pak už pohodlnější turistickou stezkou se vracíme ke Gruttenhütte a zpátky na parkoviště u Wochenbrunneralm.

Počasí chvíli hrozilo tmavnoucí oblohou, ale zvládli jsme to suchýma nohama a hlavně po suché skále, což je u takového výstupu celkem důležité.