Naše banda objevila levné letenky s odletem z Německa do Jordánska. Tedy přesným názvem do Jordánského hašimovského království. Odlet z Norimberku do Ammánu. Cena zpáteční letenky vyšla pro jednoho na 1500 Kč. A termín vychází to na půlku června. Paráda! Takže se pouštím do přípravy takového, jak to říct, rychlého výletu po Jordánsku.

Důležité je sehnat si vízum

Máme na to 4 dny. Z celé naší skupiny jsou jen dva potápěči, takže musíme brát ohled na ostatní. Domlouvám tedy se zbytkem, co vše navštívíme a kam se vlastně podíváme. V Jordánsku je toho spousty k vidění, proto se pokoušíme vybrat z nejlepších cílů. Je důležité si do Jordánska zařídit turistické vízum.

Pak zjišťuji na stránkách Jordánského ministerstva, co vše se dá vlastně s vízem „Jordanpass“ dělat. K zakoupeným vízům můžete navštívit až 40 místních památek, vstup už máte zaplacený. Stačilo už pak vzít jen seznam a vybrat si. Chvilku to trvalo, ale po několika dnech je cesta naplánována. Kolega pak zajistí potřebné ubytování na domluvených místech. Využíváme převážně www.booking.com.

O výletě, jako takovém psát nebudu. Jen zmíním pár míst, která jsme navštívili. Myslím, že i Vy byste se po této zemi porozhlédnout.

Co mohu doporučit?

Mohu doporučit Město Wadi Musa, kde se dá sehnat spousty ubytování a dobrého jídla, ale každopádně stojí za návštěvu starobylé město Petra (https://www.visitpetra.jo/). Je to neskutečný zážitek. Je vytesáno do skal a je veliké. Doporučuji vyrazit z Visitor Centre už brzo ráno. A mít sebou dostatek pitné vody!

Koupaní v Mrtvém moři taky stojí za to. Na místě jsme si koupili vstup do Amman Beach, Dead Sea Aqua Complex (N 31°42.022, E 35°35.031). Za vstup dáte v přepočtu zhruba 500 Kč, ale sprchy, bazény se sladkou vodou, toalety a občerstvení oceníte. I pláž byla čistá a byli jsme tam skoro sami.

Wadi Mujib Canyon (N 31°28.027, E 35°34.383) určitě doporučuji navštívit aspoň na půl dne. Je zde mnoho treků k vodopádům tímto kaňonem.

Mount Nebo (N 31°46.090, E 35°43.516). Prý místo odpočinku proroka Mojžíše. Taky se traduje, že Mojžíš na tuto horu vystoupil z Moábských pustin a Hospodin mu ukázal celou zemi, do které mu však nebylo souzeno vstoupit. Každopádně toto místo stojí na návštěvu. Jsou zde krásné vyhlídky a dýchne na Vás trocha té historie.

A další zajímavosti a města, na které cestou narazíte. Jedním takovým městem je i Aqaba. Je na jihu Jordánska. Je to taky jeden z našich cílů. Kousek pod městem jsou pláže a potápění v Akabském zálivu.

Poušt Wadi Run (N 29°34.670, E 35°25.215). Tohle je nejúžasnější zážitek celého výletu. Horko, písek, zábava a neskutečné scenérie. Ubytování bylo zařízeno v jednom z kempů v poušti. Auto se nechá na odstavném parkovišti ve Wadi Rum Village, kde Vás vyzvedne smluvený beduín z Vašeho objednaného kempu, do kterého Vás odveze a po pobytu zase hodí na parkoviště k autu. U beduínů lze domluvit výlet po poušti. Ukáží Vám zajímavá místa v okolí a večer uvaří úžasnou večeři. Dá se zde lézt po skalách, ale to si nechám na jiný výlet.

Pondělí 17. 6. 2019

Probouzím se do parádního dne. Dnes máme na programu konečně potápění v zálivu. Jede tam s námi celá parta. Musíme se nejprve dostat z pouště, kde jsme byli přes noc ubytováni v beduínském táboře. Rychle zabalit, skočit na snídani a hned pak chytnout řidiče s autem, který nás doveze do Wadi Run Village pro auto. Ali, místní kápo nám zařídil včasný odvoz a tak jakmile vycházím ze společenského stanu, beru batoh a rovnou nasedám na korbu pick-upu. Třicet minut pojedeme pouští a pak už po silnici k dálnici Desert Highway, která nás dovede pod město Aqaba k plážím a potápěčským centrům. Po dálnici to trvá další hodinu a půl. Máme namířeno přímo do Al Yamaniyah, kde jsme si dopředu zarezervovali potápění v divecentru Arab Divers (https://www.arabdivers.jo/en)

Přijíždíme k divecentru a jsme mile překvapeni. Je to moc pěkné centrum s příjemným personálem. Zkontrolovali si naše certifikace a zbytku naší bandy nabídli, jestli si někdo nechce vyzkoušet potápění. Aneta s Luckou do toho jdou a tak si je instruktor bere stranou, kde jim vysvětlí základy a připraví je na jejich „potápěčské okénko“ Já s kolegou si přebíráme kompletní vybavení a naplněné lahve na první ponor. Instruktor při přípravě vysvětluje, kde se budeme potápět. Prvním ponorem bude sestup k letadlu LOOCKHEED C-130 HERCULES, které uměle ponořili kousek od pláže. Druhým ponorem pak budou korálové útesy a prý nějaké podvodní kabely. No necháme se překvapit.

První ponor je před námi

Po obědě nastal čas prvního ponoru. Oblékáme tedy neopreny, kontrolujeme si vybavení a nakládáme ho na valník k autu, kterým pojedeme k pláži. Jedou s námi další 4 potápěči. Prý je to jen kousek. Je to tak a za pár minut přijíždíme k pláži, kde jsou připraveny přístřešky a lavičky. Zde se nastrojíme a já ihned běžím do vody. Musí se projít opatrně mezi korály, které jsou velice blízko břehu. Je zde taková ulička a z ní se snažím neuhnout někam jinam. Mám jen krátký neopren, a nerad bych se o korály pořezal. Těším se pod vodu, je tu totiž neskutečný horko. Když jsme se všichni ve vodě shlukli okolo našeho průvodce, tak si nás všechny kontroluje a ptá se, jestli jsme připraveni. Celé se to strašně zdržuje a tak mu posunkem hlásím OK a vypouštím z kompenzátoru vzduch. Sestupuji pod hladinu a zastavuji někde kolem pěti metrů. Kolega je ihned za mnou. Otáčíme se a čekáme na ostatní.

Po chvilce už jsou pod vodou všichni a vydáváme se hlouběji kaňonem kolem korálových útesů. Občas narazíme na hejna drobných ryb a tu a tam je vidět nějaký život kolem korálů. Je to hezké. Pod námi je písčité dno a tak nesestupujeme úplně, abychom si nezvířili písek. Když se dostáváme ven z kaňonu, uhýbáme vlevo. Kontroluji počítač, který mi hlásí hloubku dvacet čtyři metrů. Nyní bychom měli začít stoupat. Pod námi už písek není, jen skalnaté dno.

Sestup k letadlu LOOCKHEED C-130 HERCULES

HERCULES by měl být někde na písčitém dně a v menší hloubce. Pohybujeme se tedy společně s kolegou a před námi sledujeme našeho průvodce. Počítač nyní ukazuje třináct metrů. Najednou mi kolega zaťuká na rameno a naznačí, abych se podíval před sebe. Je tu! Jsme ještě hodně daleko, ale začínají se před námi rýsovat křivky letadla. Taky sleduji, že se kolem letadla pohybuje dost medúz. Tak to se mi k letadlu zrovna nechce. Přiznám se, že nevím co je to za druh a tak si držím odstup. Průvodce nás ale láká, ať plaveme blíže a jednu z medúz hladí holýma rukama. Je to neskutečné! Takže žádný strach, že by nás žahly. Pouštím kameru a děláme si pár fotek s těmito stvořeními. Tohle je potápění! Připlouváme po chvilce k levému křídlu.

Zkoumáme celé letadlo

Zkoumáme celý levobok trupu a nahlížíme do křídel a okénky do útrob vraku. Průvodce nás navádí dveřmi do útrob. Na nic nečekáme a vplouváme. Je to paráda pod vodou v letadle. Proplouváme trupem ke kokpitu, kde se koukneme na pilota kostlivce a palubní desku. Vše je vytrhané a moc tu toho nezbylo. Vrak je to každopádně parádní. Měníme se s další dvojicí, která nás podplouvá, a my míříme útrobami nákladním prostorem k nákladovým dveřím. Jsou pootevřené, ale nedá se jimi vyplout ven a tak to zase jen omrkneme. Kousek za námi jsou v trupu dveře ven k pravé části letadla. Vyplouváme postupně ven a proplováme si prostor na pravé straně trupu. Je to tedy zážitek! Hlavně to letadlo je obrovské. Kolega do mě ťuká.

Posunky si tedy ukazujeme, kolik nám zbývá vzduchu. Jsme na 80 barech. Měl bych mít více. Ono jak je člověk fascinovaný tak dýchá rychleji. Trochu jsem se nekontroloval. Škoda, budeme muset končit. Poslední fotka u kabiny kokpitu a pokračujeme k místu vynoření. Uplavali jsme kolem šedesáti metrů a dostali jsme se na hloubku 5 metrů. Počítač pípá a vyzívá mě k bezpečnostní zastávce.

Vrak tanku

Před námi se zjevil vrak tanku, takže ho aspoň během těch třech minut okoukneme. Už je pěkně porostlý korály a najde se u něj pestrý podmořský život. Obepluli jsme ho společně a vydali se k hladině. Vynoření proběhlo na metr přesně, v místě kde jsme se zanořovali. Stahuji masku na krk a zouvám ploutve. Paráda, další úžasný zážitek pod vodou. Na pláži jsme naskákali do auta, které se s námi vydalo do Divecentra na pauzu a výměnu další lahve.

V Dive centru u bazénu nacházíme zbytek naší skupiny. Byli taky na pláži u moře, chvilku zašnorchlovali a vykoupali se. Pořídili melouna, do kterého se nyní společně pustíme. Máme hodinu čas do dalšího ponoru. Najíme se, dáme čaj, který nám byl nabídnut, a vykoupeme se v bazénu.

Příprava k druhému ponoru

O hodinu později si nás přišel vyzvednout náš průvodce. Je čas na přípravu k druhému ponoru. Bereme ze skladu nové lahve a přiděláváme je na žakety a připojujeme první stupeně od automatik. Tlak v lahvích je na 210 barech. Super! Ještě neopreny a jdeme na to. Vše opět nakládáme na vozík a sedáme na korbu auta. Po chvilce vyjíždíme. Jedeme na stejnou pláž, ale na druhý konec. Je zde zase drobné zázemí v podobě přístřešků, lavic a stolů. S kolegou na nic nečekáme.

Oblékáme neopreny a pomáháme si s kompenzátory a pospícháme za průvodcem, který už na celou skupinu čeká ve vodě. Jsme u něj první. Není tu dost prostor mezi těmi korály, takže nasazuji masku a ploutve a ihned se zanořuji za průvodcem. Za námi se ihned zanořují i ostatní. Vydáváme se na další podvodní dobrodružství. Sestupujeme nad písčitým dnem kolek korálových útesů hlouběji. Pozoruji život kolem sebe. Zatím to tu není jako na druhé straně pláže, kde jsme se potápěli k letadlu a tak se věnuji klidnému dýchání, správné poloze, tak abych při pohybu měl co nejmenší odpor, a tu a tam něco vyfotím. Není špatné se někdy tomuhle věnovat. Zdokonalovat se přeci musím.

Doplouváme ke kaňonu, který tvoří po obou stranách skála. Na dně je vidět to zmíněné elektrické vedení.

Vydáváme se na průzkum

U paty skály na každé straně jsou betonové bloky a ty rozpírají pravděpodobně s ocelové trubky a celá skála je potažena ocelovými sítěmi. Ostatní se vydávají mezi ocelové tyče a proplouvají sem a tam. Nějak mi to úplně neláká a tak se vydávám jen hlouběji na úroveň k betonovým blokům. Prosím kolegu o jednu fotku a pozoruji prostředí kolem sebe. Moc ryb tu není. Tu a tam nějaká větší propluje kolem. Kolega se po chvilce vydává za mnou a společně čekáme na zbytek, který se stále proplétá mezi těmi tyčemi pod námi. Když už průvodce zavelel v pokračování ponoru. Vydáváme se po kabelech, které jsou stále patrné na dně blíže k pláži. Počítač ukazuje hloubku kolem dvanácti metrů.

Stáčíme se od kabelů a kaňonu vpravo a já před sebou poznávám písčité dno, ze kterého vystupují korálové útesy. Průvodce nám zničehonic ukazuje směrem před sebe. Koukáme tedy společně, na co nás upozorňuje. Po chvilce se před námi zjevuje kareta. Je to určitě ještě mládě, je malá. Průvodce se vydává směrem k ní a obeplouvá ji, aby ji k nám nasměroval. Trochu mi to vadí, že ji takto omezuje. Bohužel, opozdilci co plavou za námi by ji neviděli, tak mají aspoň takto šanci. Když už to karetu omrzelo, vydala se svižným tempem hlouběji. Takového tvora vidím vždycky rád.

Vynoření

Ten jejich klid a ladnost je fascinující. Otáčíme se zase směrem k pláži a pozvolna se chystáme na vynoření. Kousek od nás jsem ještě zaregistroval Anetu s Luckou, které se vydaly na svoje první podmořské dobrodružství. Zdravíme je a sledujeme, jak jim to jde. Když mi počítač hlásí ukončenou bezpečnostní zastávku, vydávám se směrem k hladině. Dnešní druhý ponor úspěšně za námi. Teď už jen naložit věci a odjez zpět do Dive centra.

U kanceláře pak dostáváme potvrzení o ponorech, které si rád založím do svého potápěčského deníku. Vrací se i Lucka s Anetou. Vypadají nadšeně. To nám asi budou dnes večer taky vyprávět o svém zážitku. A protože si to rádi poslechneme u pořádné večeře, loučíme se s personálem potápěčského centra a vydáváme se do města Aqaba.

Bylo to hezky strávené odpoledne a můžu si zapsat dva ponory uskutečněné v Akabském zálivu. Osobně se mi první ponor moc líbil. Druhý už trochu pokulhával a tak Vám řeknu jedno doporučení. Pokud v těchto končinách budete, doporučuji určitě ponory k letadlu C-130 HERCULES a tanku, prý se zde v oblasti nachází ještě další tanky a vrtulník AH-1 COBRA. Je tady vlastně celé vojenské podvodní muzeum. Korálové útesy také stojí za podívanou, ale preferujte potápění k této vysloužilé vojenské technice.